Dødsfald – de praktiske spørgsmål
Hvad gør man, når man mister?
At miste en af sine nærmeste bringer en bølge af praktiske opgaver sammen med sorgen og savnet. Hos Ødegaard og Søgaard Begravelser står vi klar til at hjælpe jer gennem disse udfordringer. Under et personligt møde tilbyder vi rådgivning, så I kan træffe de rette beslutninger.
Her på siden kan du se nogle af de spørgsmål, vi ofte får stillet, hvis du og de nærmeste gerne vil sidde og forberede jer derhjemme inden mødet med bedemanden og præsten.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål vedrørende bisættelse, begravelse og gravsted.
Dødsfald – hvad gør man?
Når en person dør, er der flere ting, der skal håndteres. Ved Ødegaard og Søgaard Begravelser ønsker vi at bistå med de mange gøremål. Ødegaard og Søgaard Begravelser har kontorer både i Herning, Aulum og Ikast.
Nogle af de skridt, man typisk skal tage i forbindelse med et dødsfald er for eksempel:
Hjemmedødsfald
Hvis det er et hjemmedødsfald, skal man kontakte en læge eller vagtlæge for at få bekræftet dødsfaldet og få en dødsattest udstedt. Generelt siger man, at der typisk går 6 timer fra personen har udåndet til, der tidligst kommer en læge og underskriver dødsattesten. Som pårørende kan ventetiden have mange udtryk. For nogen kan den virke lang og kaotisk og for andre kan den være en tid til refleksion. Det afhænger naturligvis af, hvordan omstændighederne er for dødsfaldet. Har man levet et langt og godt liv, rig på oplevelser og med mange personlige historier, kan den sidste tid være fyldt med taknemmelighed, mens hvis dødsfaldet er kommet uforudset og måske har medført choktilstande, er vilkårene for bearbejdning ganske anderledes. Her kan man være i dyb følelse af ulykke og tomhed. I disse svære situationer oplever mange, at familier og venner rykker tættere sammen og give hinanden støtte og omsorg.
Kontakt bedemanden
Man skal også kontakte en bedemand for at arrangere begravelsen eller bisættelsen. Bedemanden kan hjælpe med at koordinere alle praktiske ting i forbindelse med dødsfaldet. Ved Ødegaard og Søgaard Begravelser i Herning, Aulum eller Ikast har vi en vision om at yde en solid og respektfuld støtte i den svære tid. Det er væsentligt for os, at lytte til de mulige ønsker, som afdøde kan have udtrykt til sine pårørende eller i Min sidste vilje. Bedemanden vil gennem sine erfaringer og kompetencer skabe vilkår for, at I som pårørende kan koncentrere jer om at være til stede for hinanden. Alle praktiske og administrative forhold sørger bedemanden for at tilrettelægge, koordinere og formidle. Ind imellem kam man som pårørende være i tvivl om, hvem der tager kontakt til præsten, graveren eller blomsterhandleren – Ved Ødegaard og Søgaard Begravelser tilbyder vi at være bindeled mellem de forskellige instanser.
Underret familien
Når der sker et dødsfald, er det også vigtigt at underrette familie, venner og eventuelle arbejdsgivere om dødsfaldet. Desuden findes der formelle instanser, der skal vide om dødsfaldet. Det er for eksempel forsikringsselskaber, bank, pensionsudbydere og andre relevante institutioner.
Skifteretten
Man bliver kontaktet af skifteretten efter ca. 1 -2 uger efter dødsfaldet. De vil hjælpe med at skabe overblik over alle juridiske dokumenter og eventuelle testamenter. Hos Ødegaard og Søgaard Begravelser får man udleveret materialet ”Når nogen dør”. Heri er der en fin beskrivelse af de forskellige skifteformer, som man kan læse inden mødet med skifteretten.
Begravelseshjælp
Hvis man er vidende om, at der i boet ikke er så mange midler til rådighed, er der mulighed for at søge begravelseshjælp. I Danmark er alle borgere født før 1957 sikret et begravelseshjælp-beløb på 1050,00 kr. Ligger boets formuegrænse for en enlig på maks. 33.450,00 kr. og for en person med ægtefælle eller børn på maks. 54.300,00 kr. kan bedemanden hjælpe med at ansøge Udbetaling Danmark om yderligere begravelseshjælp. For voksne er den maksimale ydelse 12.500,00 kr. og er afdøde under 18 år, modtager man uanset formue et beløb på 10.450,00 kr.
Det kan være en overvældende periode, når man mister en man holder af, så det er vigtigt at tage sig tid til at sørge og ikke være bange for at bede om hjælp og støtte fra venner, familie og fagfolk.
Ofte stillede spørgsmål i forbindelse med dødsfald
1. Hvilket tøj skal afdøde have på, kan personen bære smykker?
Afdøde kan have på det tøj på, som de eller I som pårørende ønsker. Smykker kan også bæres, men I bør overveje, om der er specielle smykker, som I ønsker at beholde.
2. Kan pårørende se afdøde i kisten?
Ja, det er muligt for pårørende at se den afdøde i kisten, hvis dette ønskes. Vi arrangerer et privat øjeblik så det er muligt.
3. Skal afdøde begraves eller kremeres? Hvor kan begravelsen/bisættelsen foregå?
Valget mellem begravelse og kremering afhænger af afdødes eller familiens ønsker. Vi kan arrangere ceremonien i en kirke, et kapel, eller et andet egnet sted.
4. Skal der kontaktes en præst til afholdelse af en højtidelighed, hvis afdøde var medlem af Folkekirken?
Hvis afdøde var medlem af Folkekirken, kan en præst inddrages i ceremonien. Vi hjælper med at etablere kontakten.
5. Skal kisten udsmykkes med blomster – og i så fald hvilke?
Valget af blomster er en personlig beslutning. Vi kan give inspiration og arrangere bestillingen ud fra jeres præferencer.
6. Kan der komme en annonce i avisen?
Ja, vi kan assistere med at udforme og placere en dødsannonce i den valgte avis.
7. Har vi mulighed for at søge begravelseshjælp ved kommunen?
Ja, der er muligheder for at søge begravelseshjælp. Vi vejleder jer gennem ansøgningsprocessen.
Anbefalinger
Hos Ødegaard & Søgaard Begravelser yder vi omsorg og praktisk hjælp, når du mister. Hver dag bestræber vi os på at være nærværende og bistå med de praktiske forhold i en svær situation. Vi har hjulpet mange familier. Her kan du læse nogle af deres erfaringer med vores assistance.
Kontakt os her
I er altid meget velkomne til at kontakte os for en samtale om, hvordan vi kan hjælpe jer med at planlægge en begravelse eller bisættelse. For os er det vigtigt at lytte til jeres ønsker.
Kontaktoplysninger
Vestergade 45, 7400 Herning
Orionvej 2A, 7430 Ikast
Danmarksgade 11, 7490 Aulum
Email: [email protected]
Døgntelefon: 9712 0610